Danes je 23.4.2024

Input:

Splošno o finančni upravi

25.3.2022, , Vir: Verlag DashöferČas branja: 20 minut

3.4.1 Splošno o finančni upravi

Kaja Breznik Ladinik

Podlage za besedilo v članku so iz predpisov:

Finančna uprava Republike Slovenije (v nadaljevanju: FURS) je organ v sestavi Ministrstva za finance, njene naloge in organizacijo pa ureja Zakon o finančni upravi (ZFU) (1). Finančno upravo sestavljajo Generalni finančni urad, 15 regionalnih finančnih uradov, (2) ki so notranje organizacijske enote finančne uprave (3) ter Posebni finančni urad.

Finančno upravo in Generalni finančni urad vodi generalni direktor, ki je za svoje delo in delo službe odgovoren ministru za finance, finančne urade pa vodijo direktorji, ki so za svoje delo in delo urada odgovorni generalnemu direktorju. Predstojnik finančne uprave lahko direktorja finančnega urada ali drugo osebo, zaposleno v finančnem uradu, pooblasti za odločanje v upravnem postopku. Direktor finančnega urada pa lahko osebo, zaposleno v finančnem uradu, pooblasti za vodenje upravnega postopka. (4)

Ne glede na določbo 5. točke prvega odstavka 68. člena Zakona o javnih uslužbencih (Uradni list RS, št. 63/07, s spremembami in dopolnitvami) predstojnik finančne uprave imenuje direktorje finančnih uradov za dobo petih let po izbirnem postopku na podlagi internega oziroma javnega natečaja. (5)

Finančna uprava odloča v kolegiju treh uradnih oseb v primeru, če pričakovana davčna obveznost presega 500.000 eurov, v primeru izvajanja inšpekcijskega nadzora povezanih oseb ali v primeru ugotavljanja davčne osnove z oceno, če pričakovana davčna obveznost presega 100.000 eurov. Predsednika in člane kolegija imenuje direktor finančnega urada. Kadar se med postopkom, ki ga vodi uradna oseba, izpolnijo pogoji za kolegijsko odločanje, postopek nadaljuje kolegij. (6)

Za obravnavo strokovnih vprašanj s področja pristojnosti finančne uprave in vprašanj razvoja davčnega sistema lahko predstojnik imenuje strokovno posvetovalno telo. Predstojnik lahko imenuje tudi strokovno posvetovalno telo za obravnavo posameznega davčnega področja obdavčitve in delovanje finančne uprave. Strokovno posvetovalno telo sestavljajo predstavniki finančne uprave in zunanji strokovnjaki. Mnenja in drugi zaključki strokovno posvetovalnega telesa za davčni organ niso zavezujoči. (7)

Posebni finančni urad pokriva zavezance, kot so banke, hranilnice, zavarovalnice, družbe, ki prirejajo trajne klasične in posebne igre na srečo ter posebne igre na srečo v igralnih salonih, borze, borznoposredniške družbe, investicijske družbe, družbe za upravljanje, pokojninske in klirinško depotne družbe ter družbe, katerih skupni prihodki v preteklem davčnem letu presežejo 50 milijonov evrov. Poleg navedenega Posebni finančni urad opravlja tudi naloge, ki so povezane z nadzorom nad prirejanjem iger na srečo.

Finančna uprava mora pri svojem delovanju spoštovati oz. delovati skladno z načeli, ki so vsebovana v drugem delu ZFU. Zlasti je pomembno načelo spodbujanja prostovoljnega izpolnjevanja obveznosti. Finančna uprava zavezancem zaradi izpolnjevanja davčnih in drugih obveznosti učinkovitega pobiranja obveznih dajatev in izterjave drugih denarnih nedavčnih obveznosti, daje pojasnila o izpolnjevanju njihovih obveznosti ter javnost pravočasno in primerno obvešča o vsebini veljavnih predpisov o obdavčenju in drugih predpisov z njihovega področja. (8)

Delovanje finančne uprave je javno, razen če zakon določa drugače. (9). Delovanje finančne uprave mora biti tudi pregledno in predvidljivo. Preglednost se zagotavlja z omogočanjem dostopa do informacij javnega značaja, predvidljivost pa z jasno določenim in enotnim ravnanjem finančne uprave. (10) Njeno delovanje mora biti tudi gospodarno in učinkovito. (11) Pomembna je tudi določba, ki govori o notranjem nadzoru finančne uprave, ki vključuje sistem finančnega in organizacijskega poslovodenja ter notranjih kontrol in stalnega preverjanja tega sistema. Notranji nadzor mora zagotoviti, da finančno in organizacijsko poslovodenje ter sistem notranjih kontrol delujejo skladno z načeli zakonitosti, preglednosti, gospodarnosti in učinkovitosti. (12)

(1) ZFU je z dnem svoje uveljavitve med drugim razveljavil tudi Zakon o carinski službi (ZCS-1)